کد خبر: ۵۹۰۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
"واشنگتن عاشق یک جنگ خوب است"

اختلاف در آمریکا بر سر ایران|ماجرا چیست؟

سی ان ان: اختلاف نمایندگان کنگره با ترامپ بر سر ایران؛ آنان خواستار شفافیت دولت امریکا و ارائه توضیحات و جزئیات درباره سیاستگذاری ترامپ در قبال ایران به کنگره هستند/ نشریه چپ امریکایی "ویک": پیش از شروع جنگ با ایران مانع از تحقق این رویداد شوید / به نظر می رسد ترامپ در قبال احساس خطر جنگ با ایران معقول تر از مشاوران اش است
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری "سی ان ان" در گزارشی اشاره می کند که اعضای کنگره آمریکا روز سه‌ شنبه اعلام کرده اند که دولت ترامپ آنها را به اندازه کافی در مورد تنش‌های فزاینده با ایران در جریان برنامه ها قرار نمی دهد. نکته جالب توجه آن که در میان این اعضا حتی هم‌ حزبی‌های دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه نیز حضور دارند".

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این شبکه خبری در ادامه می نویسد: " قانون‌گذاران آمریکایی و ازجمله چند تن از هم‌‌حزبی‌های "دونالد ترامپ" رئیس‌‌جمهوری آمریکا از بی‌خبری در مورد این تحولات شکایت کرده و می‌گویند که خواستار برپایی جلسات توضیحی دولت در مورد این تهدیدات و تصمیمات دولت هستند. برخی اعضای دموکرات کنگره نیز می‌گویند که مقام‌های ارشد دولت ترامپ باید نشست‌های علنی و همگانی در این مورد برگزار کنند. "لیندسی گراهام" سناتور جمهوری‌خواه نیز اخیرا در پاسخ به خبرنگاران گفته بود که همه نمایندگان درباره افزایش نیروهای نظامی امریکا در منطقه برای مقابله با تهدید ایران و جزئیات این موضوع در بی خبری به سر می‌برند. او ابراز امیدواری کرد که جلسه‌ای برای توضیح مقام های دولت ترامپ به نمایندگان کنگره در مورد موضوع ایران برگزار شود. در همین حال، گزارش ها نشان می دهند که "نانسی پلوسی" سخنگوی دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در زمینه تحولات مربوط به ایران درخواست تشکیل جلسه برای اعضای مجلس نمایندگان را داده اما به گفته دستیاران سناتورها، دولت ترامپ هنوز با این درخواست موافقت نکرده است. سناتور "باب منندز" مقام ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا، می‌گوید که اگر ایران مسئول حملات هدفمند علیه سربازان ما در منطقه یا علیه منافع امنیت ملی ما باشد البته که ما باید پاسخ درخوری به آنها بدهیم تا از حملات بعدی جلوگیری شود".

سی ان ان: اختلاف نمایندگان کنگره با ترامپ بر سر ایران؛ آنان خواستار شفافیت دولت امریکا و ارائه توضیحات و جزئیات درباره سیاستگذاری ترامپ در قبال ایران به کنگره هستند/ نشریه چپ امریکایی

او افزود: "اما سخت است بخواهیم اقدامات دولت ترامپ را توجیه کنیم در شرایطی که آنها اصرار دارند جلوی کنگره دیوار کشیده و نگذارند هیچ جزئیاتی در مورد ماهیت این تهدیدات یا راهبرد ما برای مقابله با آنها به کنگره برسد". 

این شبکه خبری می نویسد: "پس از اعلام خروج کارکنان دیپلماتیک امریکا از عراق، نگرانی‌ها در میان نمایندگان امریکایی بیشتر شده است. "چاک شومر" از دموکرات‌های ارشد در سنا روز چهارشنبه با ابراز تاسف نسبت به عدم شفافیت دولت ترامپ در این باره گفت که متاسفانه نه استراتژی روشن و نه مشاوره‌ای بین اعضای دولت و نمایندگان و سناتورها وجود دارد. او گفت که برای اعزام 120 هزار نیروی نظامی امریکایی به منطقه، تایید کنگره و مشورت دولت با نمایندگان الزامی است. او افزوده است: "پرزیدنت ترامپ باید به نمایندگان بگوید چرا کنگره را در جریان اطلاعات و برنامه‌های خود قرار نمی دهد؟ استراتژی او چیست"؟

نشریه معروف چپگرای امریکایی "ویک" نیز در مقاله تازه خود تحت عنوان "جلوی جنگ با ایران را پیش از شروع آن بگیرید" می‌نویسد: "واشنگتن عاشق یک جنگ خوب است. هفده سال پیش را به خاطر آوریم که جنگ علیه افغانستان به وقوع پیوست. 16 سال از فاجعه تاریخی جنگ در عراق و هشت سال از جنگ در لیبی می‌گذرد. علیرغم خوب نبودن و فاجعه‌باربودن این اقدامات نظامی، واشنگتن بار دیگر در فکر جنگ است، این بار با ایران؛ جنگی که حتی در مقایسه با جنگ‌های قبلی برنامه‌ریزی و توجیه کمتری برای آغاز آن وجود دارد. برای درک چگونگی شکل گیری سیاست فعلی امریکا در قبال ایران به سخنان "تام کاتن" سناتور جمهوریخواه توجه کنیم که با اعتماد به نفس گفته بود: "امریکا در هرگونه درگیری با ایران به سرعت و به آسانی برنده خواهد شد". با این وجود، اصلا فکر نکنیم که امریکا در جنگ با عراق پیروز شد. مفهوم پیروزی اشغال یک کشور ظرف مدت چند هفته و سقوط صدام نبود. پس از سقوط او شاهد شورش‌ها و جنگ داخلی چند ساله و گسیختگی در عراق و ظهور داعش بودیم. شروع جنگ سوریه و کشته شدن هزاران نفر نیز از پیامدهای جنگ در عراق بود. هزاران امریکایی نیز کشته شدند. صدها هزار پناهچو از خاورمیانه به اروپا رفتند و همین موضوع سبب واکنش اروپایی‌ها و ظهور راست افراطی ضد مهاجران در کشورهای اروپایی شد. 

با این حال، به نظر می‌رسد که هیچ چیزی در ذهنیت رهبران امریکا تغییر نکرده است. حتی اوباما نیز وسوسه شد و اقدام احمقانه‌ای را در قبال لیبی انجام داد. در انتخاب این گزینه احمقانه "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه سابق امریکا و "سوزان رایس" مشاور سابق امنیت ملی او نیز نقش داشتند. به نظر می‌رسد رهبران امریکا فکر می‌کنند که جنگ برای اقتصاد امریکا و پیمانکاران دفاعی مفید است. این مجتمع نظامی - صنعتی اکنون به وضوح خود را در امریکا نشان می‌دهد. پرزیدنت آیزنهاور سال ها پیش درباره قدرت گیری آن به ما هشدار داده بود. در چنین بستری است که افراطی‌ترین گرایش‌ها از سوی افرادی چون "جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ مطرح می‌شوند. او تهدید جنگ را راه‌حلی برای تمام مشکلات در جهان می بیند. او مدعی است که ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است در حالی که هیچ گونه مدارک و شواهدی وجود ندارند که این ادعای او را اثبات کنند. به یاد داریم که پیش از جنگ علیه عراق در سال 20013 میلادی نیز "دیک چنی" معاون رییس جمهوری امریکا اطلاعات ناقص، ساختگی و غلطی را در قبال تسلیحات کشتار جمعی عراق مطرح کرد. اکنون فهرستی از پرسش‌های بی‌پاسخ در برابر ماست: چرا علاقه‌مند هستیم که به سوی کشوری (ایران) با 80 میلیون نفر جمعیت و شش هزار مایل دورتر از سواحل امریکا موشک شلیک کنیم؟ هدف و استراتژی ما چیست؟ اگر دولت ایران بی‌ثبات شود چه آینده‌ای پیش روی ما خواهد بود؟ آیا ما به دنبال اشغال ایران هستیم؟ آیا حاضر هستیم که هرج و مرج بیشتری با اقدامات بی‌پروای ما در خاورمیانه ایجاد شود"؟ 

این نشریه در پایان می‌نویسد: "واقعیت آن است که به نظر می رسد معقول‌ترین فرد در مورد جنگ با ایران می‌تواند شخص ترامپ باشد. این مشاوران ارشد او هستند که تمایل بیشتری در مقایسه با شخص او برای درگیری نظامی با ایران دارند".

سی ان ان: اختلاف نمایندگان کنگره با ترامپ بر سر ایران؛ آنان خواستار شفافیت دولت امریکا و ارائه توضیحات و جزئیات درباره سیاستگذاری ترامپ در قبال ایران به کنگره هستند/ نشریه چپ امریکایی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین